tiistai 24. lokakuuta 2017

Isis



Isiksen hahmossa egyptiläiset kunnioittivat luonnonvoimia, jotka ilmenevät kaikessa kivikunnassa, kasvikunnassa ja eläimissä. Mutta täynnä surua, täynnä syvää ikävää katsoi egyptiläinen sielu ihmistä ja sanoi, että hän ei voi tulla tietoiseksi näistä luonnonvoimista, ja siksi hän esitti Isiksen verhottuna. Se merkitsi, että kukaan kuolevainen ei saanut tätä huntua kohottaa, päästäkseen hänen luokseen.

Se tarkoittaa, että jumalatar Isis ei asu fyysisessä, vaan astraalimaailmassa, ja että hänet voi tuntea vain ihminen, joka on kulkenut kuoleman portin läpi. Kukaan elävä ei saanut kohottaa hänen huntuaan. Se merkitsee, että Isiksen voimien vaikutus oli kielletty eläviltä ihmisiltä.

Ja mitä Isis-voimat olivat? Ne olivat puhtaita äitivoimia, joista ihmiset ennen Golgatan mysteeriä saattoivat päästä osallisiksi vain henkisessä maailmassa, siis kuljettuaan kuoleman portista.

Se tiedettiin egyptiläisissä mysteereissä. Isiksen kuvan yllä olivat sanat: "Minä olen se, joka minä olen, joka minä olin, ja joka minä tulen olemaan." Ne ovat samat sanat "Ejeh asher ejeh", jotka Moosekselle lausuttiin palavasta pensaasta.

Vain aavistellen saattoi egyptiläinen sielu katsoa tulevaan Golgatan mysteeriin, jonka kautta puhtaat äitivoimat saattoivat alkaa vaikuttaa myös elävissä ihmisissä. Vasta kun Kristus Jeesus, isätön ihmisolemus, oli kokonaan liittynyt maahan, kun hän oli kulkenut kuoleman portin kautta, vasta siitä lähtien saattoivat puhtaat äitivoimat - kosmoksen voimat - alkaa vaikuttaa ihmisissä maan päällä.


Rudolf Steiner, Aus den Inhalten der esoterischen Stunden II 1910-1912, GA 266/2
Esoteerinen tunti 24.4.1912 Berliinissä, puolitoista viikkoa ensimmäisen Suomen-vierailun jälkeen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti